Jeśli droga ta nie będzie generować dodatkowego ruchu to skąd pomysł, aby wyburzać 30t wiadukty
na Krakowskiej, które niedawno były remontowane i budować wiadukty 50t? Przecież dla ruchu
samochodów osobowych, który się tutaj odbywa wystarczą wiadukty 30t.
W karcie informacyjnej przedsięwzięcia pod nazwą „Południowa obwodnica śródmieścia Kielc”, której
kopią dysponujemy nie ma ani słowa o wyburzaniu tych wiaduktów. Gdyby nie obwieszczenie
Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, gdzie zostało to wpisane, do tej pory nie wiedzielibyśmy,
że na tej drodze powstaną 50t wiadukty. Fakt ten nie był również podany do prasy do chwili złożenia
przez Radnego Dawida Kędziorę interpelacji do Pana Prezydenta, w której pytanie o wiadukty zostało
zadane wprost.
W tej chwili w Radzie Miasta jest procedowane nowe Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego miasta Kielce. W Studium uchwalonym w 2000 roku było
zalecenie wyprowadzenia ruchu tranzytowego z Miasta. Nie wiemy, w którym kierunku pójdą zmiany w
nowym Studium. Wiemy natomiast, że Władze Miasta dążą do zabezpieczenia korytarza na
inwestycję tzw. południowej obwodnicy śródmieścia Kielc
„Teraz nasze prace zmierzają do zarezerwowania korytarza i uchronienia go przed zabudową, w
którym w przyszłości powstanie ulica - dodała Monika Czekaj, zastępca dyrektora w Miejskim
Zarządzie Dróg w Kielcach” – CZYTAJ 06.05.2015.
Oznacza to, że mimo naszych protestów, braku konsultacji społecznych dotyczących Wariantu
Nowego oraz faktu, że w tej chwili sporządzany jest raport oddziaływania na środowisko dla tej
inwestycji, wynik którego może wykluczać wybudowanie obwodnicy w tym miejscu, Miasto
konsekwentnie realizuje swoje pierwotne założenia.
Panie Prezydencie, Szanowni Radni obecny poziom zanieczyszczeń powietrza w Kielcach,
zalecenia wyprowadzenia ruchu tranzytowego z Miasta sprecyzowane w wielu dokumentach
przygotowywanych na potrzeby Urzędu Miasta i ogólna praktyka stosowana na całym świecie
wyprowadzająca ruch tranzytowy poza obszary miejskie, już w tej chwili dają jasny sygnał do zmiany
Państwa decyzji i zaprzestania realizacji inwestycji szkodliwej społecznie i zdrowotnie!
Dodatkowo finansowanie inwestycji tzw. południowej obwodnicy śródmieścia Kielc nie może odbywać
się ze środków Unii Europejskiej. UE nie finansuje inwestycji pogarszających stan powietrza. Co
więcej UE rozważa nałożenie kar na Polskę za brak działań zmierzających do poprawy czystości
powietrza. A przecież inwestycja ta pogorszy i tak już zły stan powietrza w Kielcach.
Długość planowej tzw. południowej obwodnicy śródmieścia Kielc to 1.2 km. Koszt wybudowania tej
drogi szacowany jest na ok 250 mln zł. 1 km autostrady kosztuje średnio ok 20 mln zł. Nietrudno
policzyć, że za tę kwotę wybudowalibyśmy 12.5 km autostrady.
Rozważana przez władze miasta droga przez Sitkówkę Nowiny miałaby 8.5 km, mogła by być
alternatywą dla obwodnicy śródmieścia, wyprowadzającą ruch tranzytowy i część ruchu miejskiego do
Bilczy i Morawicy. Jej korytarz jest już zabezpieczony. Nie będzie to autostrada, więc jej koszt będzie
znacząco niższy w porównaniu z planowaną inwestycją.
Jeśli Władze Miasta nie wycofają się z pomysłu wprowadzenia ruchu tranzytowego do śródmieścia
Kielc, my mieszkańcy poniesiemy nie tylko koszt finansowania tej budowy ale również zapłacimy za
tę inwestycję utratą zdrowia.
Zwracamy się do wszystkich Radnych – to od Was zależy w jakim mieście będziemy mieszkać!
Nie dajcie się zmanipulować!!! Ta droga ma być obwodnicą Miasta!!! Nie dawajcie na to
przyzwolenia!!!